Reisebrev Sajama 2015

Bolivia 2015 av Bente Berle

1. juni var endelig ventetiden slutt. Vi var 4 toppturglade som stod på Flesland og var overmoden for å reise til Bolivia sammen med Tommy og Mats. 5 av oss har vært på ekspedisjon sammen før, Killimanjaro 2014, så vi visste at dette ville bli en fin gjeng. Tommy og Mats har vært i Bolivia flere ganger tidligere men for oss andre var dette nytt og spennende.

Etter ca. et døgns reise ankommer vi flyplassen i El Alto, litt slitne men med humøret på topp. Vi blir mottatt av Pedro (venn av Mats og Tommy og vår hovedguide på fjellturene) med følge. Pedro ser ut til å være en liten mann med et stort SMIL. Han smilte når vi kom, og fortsatte med det de neste to ukene…

Allerede da vi lander i El Alto på ca. 4000 moh er vi i gang med akklimatiseringen. De neste to dagene hviler vi oss i form i La Paz mens vi er turister. Dette er jo en feelgood ekspedisjon.

Den 3. dagen sykler vi Dødsveien som starter på 4650 moh og ender nede i jungelen (ca. 1200 moh). Det var en fartsfylt og fantastisk gøy sykkeltur. Som en verdig avslutning på sykkelturen får vi med oss 3 ulike ZipLiner før bussen kjører tilbake til La Paz. Hjemturen går via Dødsveien og tilbake til La Paz (enda mer bonus akklimatisering). Om den særdeles gode stemningen i bussen på tilbaketuren skyldes adrenalin eller Cuba Libre vites ikke…

Dag 4 går til turen til Chacaltaya 5421 moh. Noen av oss begynner å føle høyden på kroppen, men ikke verre enn at alle kommer til topps og er i stand til å nyte de fantastiske omgivelsene. Solen skinner om kapp med oss. Livet er herlig og opplevelsen beskrives som BOTNALAUS!

Dag 5 kjører vi til Laguna Zongo Camp på ca 4300 moh. Campen ligger i et fantastisk fjellområde, Cordelia Real. Damene får her en guidet tur med Eduardo et lite stykke opp i høyden. Om kvelden kommer gutta fra baren i La Paz etter å ha sett fotballfinale, det er jo fortsatt en feelgood ekspedisjon. Dagen etter beveger vi oss i rolig tempo opp på breen for å få brekurs.

Natt til den 7. dagen kjører vi til Village of Sajama. Dette blir en hviledag hvor vi bare slapper av og reiser til de naturlige Hot Tubbene for å bade. En opplevelse i seg selv. Vi ligger og plasker i ca. 40 graders vann og nyter utsikten til Sajama.

Dag 8 starter tidlig, og målet for dagen er å bestige Acontango 6057 moh. Været er strålende og stemningen på topp. Underveis begynner noen av oss og virkelig kjenne høyden på kroppen. Bestigningen blir 100 % vellykket med summit på alle og høyderekord for fire av oss!! Utsikten fra toppen er ubeskrivelig og må oppleves! Sajama ser nær ut herfra….

Dagen etter er det tracking til Sjama Base Camp på 4800m, her får vi god hjelp av muldyr/esler til å bære all bagasje og utstyr.

Neste dag hviler vi oss i form i Base Camp med bare en liten tur opp i høyden for å få litt ekstra akklimatisering. Været spiller på fremdeles på lag, og værvinduet for de neste to dagene ser lovende ut.

Dag 11 beveger vi oss rolig opp til High Camp på 5700 moh, litt trøbbel med magesyke og høydesyke hos noen av oss. Siden værmeldingen er bra for den kommende natten og mer uviss natten etter bestemmer vi oss for å gå for summit. Kl 00:30 etter noen timer i soveposen, er alle ferdig innpakket og mer eller mindre klar for summit. Det viser seg å være en dårlig dag for Merete og Camilla, kroppen spiller ikke på lag med symptomer på høydesyke og magesyke. De finner fort ut at ALT må stemme på en natt som dette og går tilbake til Hig Camp.

Vi andre styrer i to taulag med to guider mot toppen. Det blir en lang og hard natt, men en ting er sikkert og det er at opplevelsen av å nå Sajama summit på 6542 moh var verd hvert sekund med slit. Opplevelsen hadde selvsagt vært større dersom vi kunne stå der sammen alle 6, men slik gikk det ikke denne gang.

Dag 12 bruker vi på å bevege oss ned i «lavlandet» igjen og tilbake til Sajama Town med bløtlegging i Hot Tubbene. Neste dag kjører vi tilbake til LaPaz hvor vi har 4 ekstra dager å være turister på takket være værgudene.

Takk for turen og alle de fantastiske opplevelsene. Minner for livet!!